Οσίου Μάρκου του Ασκητού, Περί πνευματικού νόμου, κεφάλαιο ζ'.
Από την "Φιλοκαλία των Ιερών Νηπτικών", έκδοση Πατερικών κειμένων από τον Άγιο Μακάριο Αρχιεπίσκοπο Κορίνθου και τον Άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη,

Βενετία 1782.

Κυριακή 13 Ιουνίου 2010

Περί ελεημοσύνης


    Η προσφορά έρχεται μεσα από τη ζήτηση.
   Καλό είναι να μάθεις να μην κάνεις ό,τι δεν θέλεις να σου κάνουν, και αν το  καταφέρεις αυτό, να κάνεις κάτι πιο δύσκολο · να μάθεις να κάνεις ό,τι θέλεις να κάνουν σε εσένα.
   Καλό είναι να μάθεις να δίνεις τη βοήθειά σου σε αυτούς που έχουν ανάγκη, και αν το καταφέρεις αυτό, να κάνεις κάτι πιο δύσκολο · να μάθεις να ζητάς βοήθεια.
   Βοήθεια από το Θεό και το συνάνθρωπό-αδελφό σου. Γιατί όταν ζητάς βοήθεια, ταπεινώνεσαι. Όταν ζητάς ελεημοσύνη ταπεινώνεσαι και ταυτόχρονα  προσφέρεις την ευκαιρία στο συνάνθρωπό σου να προσφέρει. Κι έτσι, ο συνάνθρωπός σου αισθάνεται χρήσιμος. Όταν γίνεσαι ζητιάνος δίνεις στο συνάνθρωπό σου, ακόμα κι αν δεν το καταλαβαίνουν οι γύρω σου. Δίνεις την ευκαιρία στο συνάνθρωπό σου να δώσει. Όταν ζητάς βοήθεια δείχνεις ότι έχεις ανάγκη το Θεό και το συνάνθρωπό σου, ο οποίος είναι εικόνα του Θεού και μικρογραφία του σύμπαντος κόσμου.Δείχνεις ότι γνωρίζεις ότι δεν μπορείς να βοηθήσεις τον εαυτό σου. Χωρίς τη βοήθεια του Θεού και του πλησίον σου δεν μπορείς να κάνεις τίποτα.
   Υπάρχουν αυτοί που δεν έχουν ούτε στέγη, ούτε τροφή και γίνονται ληστές για να ζήσουν.
   Υπάρχουν και αυτοί που δεν έχουν ούτε στέγη, ούτε τροφή και γίνονται ζητιάνοι ( ή προσαίτες καλύτερα ) για να ζήσουν.
   Οι τελευταίοι ταπεινώνονται, ζητώντας ελεημοσύνη από το συνάνθρωπό τους. Δεν κλέβουν. Σε αυτούς τους ανθρώπους δίνεις δέκα ευρώ και σου λένε "Σ'ευχαριστώ πάρα πολύ.Να έχεις καλή εβδομάδα και ο Θεός να σου δίνει αγάπη." Σε άλλους δίνεις δέκα χιλιάδες ευρώ και θέλουν κι άλλα. Οι άνθρωποι που ζητούν ελεημοσύνη είναι ευγνώμονες με τα λίγα που έχουν.Οι άλλοι είναι αγνώμονες, αχάριστοι και άπληστοι.

   Η αχαριστία-αγνωμοσύνη είναι η μητέρα όλων των κακών.

   Η ευχαριστία-ευγνωμοσύνη προς τον Θεό είναι η πηγή όλων των καλών και όλων των αρετών.

   Προς την άλλη κατεύθυνση του καλού (το καλό πηγαίνει και από τον ελεημένο στον ελεήμονα, αλλά και από τον ελεήμονα στον ελεημένο ),
η ελεημοσύνη είναι έμπρακτη ευγνωμοσύνη προς τον Θεό.

Όταν δίνεις χρήματα σε έναν άστεγο λες με έργα "Ευχαριστώ Θεέ μου που μου δίνεις στέγη."
Αλλά και αν κάποτε δεν έχεις στέγη πρέπει να λες :
"Ευχαριστώ Θεέ μου που μου δίνεις τροφή. Άλλοι δεν έχουν να φάνε."
Όταν δίνεις χρήματα σε έναν πεινασμένο λες με έργα "Ευχαριστώ Θεέ μου που μου δίνεις τροφή."
Αλλά και αν κάποτε δεν έχεις τροφή πρέπει να λες :
"Ευχαριστώ Θεέ μου που έχεις καλά τα πόδια μου και μπορώ να περπατήσω για να πάω στην εκκλησία να ζητήσω ελεημοσύνη. Άλλοι δεν μπορούν να περπατήσουν."
Όταν δίνεις χρήματα σε έναν ανάπηρο λες με έργα "Ευχαριστώ Θεέ μου που μου δίνεις υγεία στα άκρα μου."
Αλλά και αν κάποτε δεν μπορείς να περπατήσεις πρέπει να λες:
"Ευχαριστώ Θεέ μου που έχεις καλά τα μάτια μου και μπορώ να βλέπω το φώς της ημέρας και τα χρώματα."
Όταν δίνεις χρήματα σε έναν τυφλό λες με έργα "Ευχαριστώ Θεέ μου που μου δείχνεις τα θαυμαστά έργα σου."
Αλλά και αν κάποτε τυφλωθείς πρέπει να λες:
"Ευχαριστώ Θεέ μου που μου δίνεις διάνοια και μπορώ να προσευχηθώ για τους ζωντανούς και τους νεκρούς."

   Κι αν κάποιος πει ότι δεν βγαίνει για όλους ο ήλιος, αφού οι τυφλοί δεν μπορούν να τον δουν, μπορούμε να πούμε ότι ναι μεν δεν τον βλέπουν, αλλά ζεσταίνονται από αυτόν.

   Για όλους βγαίνει ο ήλιος, ακόμα και για τους τυφλούς.

   Όπως ο τυφλός δεν βλέπει τον ήλιο, αλλά αισθάνεται την παρουσία του από τη ζέστη, έτσι και ο άνθρωπος που αγαπά με όλη του την καρδιά και τη δίανοια τον Κύριο Ιησού Χριστό, δεν Τον βλέπει, αλλά αισθάνεται την παρουσία του Ήλιου της δικαιοσύνης παντού και  ζεσταίνεται η καρδιά του.

   Για όλους ανατέλλει ο ήλιος.

   Με την ελεημοσύνη πολεμάς τον πονηρό με το ίδιο του
το όπλο · τα χρήματα. Κάθε εργαλείο είναι καλό ή κακό, ανάλογα με τη χρήση που του κάνουμε. Όπως ένα μαχαίρι κάποιος το χρησιμοποιεί για να κόψει ψωμί, ενώ άλλος για να σκοτώσει ένα συνάνθρωπό του, έτσι και τα λεφτά κάποιος τα χρησιμοποιεί για να κάνει άλογη κατανάλωση υλικών αγαθών την ώρα που άλλοι πεινάνε και διψάνε, ενώ κάποιος μπορεί να τα δίνει σε έναν αδερφό του που τα έχει ανάγκη, όπως ένας άστεγος ή ένας ανάπηρος, οι οποίοι δεν έχούν τη δυνατότητα να εργαστούν.


Ἐξομολογεῖσθε τῷ Κυρίῳ, ὅτι ἀγαθός, ὅτι εἰς τὸν αἰῶνα τὸ ἔλεος αὐτοῦ·
Ψαλμός 135:1

διότι ἔλεος θέλω καὶ οὐ θυσίαν καὶ ἐπίγνωσιν Θεοῦ ἢ ὁλοκαυτώματα.
Ωσηέ Κεφ. 6, § 6

πορευθέντες δὲ μάθετε τί ἐστιν, Ἔλεον θέλω καὶ οὐ θυσίαν· οὐ γὰρ ἦλθον καλέσαι δικαίους, ἀλλὰ ἁμαρτωλούς εἰς μετάνοιαν.
Κατα Ματθαίον Ευαγγέλιο Κεφ. 9, § 13

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου